Den kreative klassen består av kunnskapsarbeidere av alle typer, og den rådende kunnskapsøkonomien er primært avhengig av kreative hjerner. De stedene som greier å tiltrekke seg den kreative kapitalen - altså kreative folk - vil også bli fremtidens økonomiske vinnere. Derfor blir det viktig for by- og stedsutviklere å designe stedet slik at det tiltrekker seg denne målgruppen. Noe av det som gjør steder attraktive for den kreative klassen har vist seg å være bohem-indeks og gay-indeks, med andre ord en høy konsentrasjon av kunstnere og homofile (Om Bjørvika-utbygginga).Denne svadaen finnes på tusenvis av nettsider og magasinartikler. Og altså ikke minst i kulturmaktens korridorer. Sør-Trøndelag fylkeskommune er et minst like godt eksempel som Bjørvika. Her har blengdaillan hatt fritt spillerom i noen år nå: Ambisjon i Sør-Trøndelag er å "utvikle Trøndelag til Europas mest kreative region" (Strategiplan 2004-2007). Ingen over og ingen ved siden - og ikke så mange under heller spør du meg.
Politiske og byråkratiske blengdailler kappes om å produsere slikt pissprat og applauderer hverandre som gode barnehagekompiser. Hva vet vel de om det som gjør regionen god for enestående foreldre, minstepensjonister, vaskedamer i 40% stilling, for postmenn og drosjesjåfører på glattisen, håndverklærlinger med usikker framtid, skoleelver som ikke tror de har noen framtid, hijab-kledde jenter og bukse-saggende rappere med ord fulle av hat og mistro.
I motsetning til gruppene ovenfor kan blengdaillan mange fine ord. Og fordi de har makt kan de late som om ordene betyr hva som helst, de har makt til å få ordene til å bety hva de selv vil. De bruker ordene til å pynte seg med, for annet kan de ikke. Alle ordene til blengdaillen er valgt med hensikt for å skjule at de egentlig er uten innhold, både ordene og blengdaillene. "Næring og kultur" - helst i den rekkefølge - er et ordpar som gir disse typene utløsning, ofte fortidlig. Kreativitet, opplevelsesindustri, aktører - jo da, vi kan ordene i Kvinneavdelingen også. Bare vent til neste søknadsfrist så skal de jaggu få dem i retur så kan de i alle fall tørke seg i ræva med dem. Må bare huske å søke om prosjekter som selger til næringslivet. Til de andre blengdaillan, til de hippe og kule med høy bohem- og gay-indeks.
Så hvor ble det av kjerringene som nevnes i tittelen på denne posten? Nei - de var bare til pynt de...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar