21.10.2005

Har du hatt ei fin helg?

Årets første snø reddet denne gamle røya fra farlige utendørsaktiviteter denne helga. Det er merkelig dette med vellykka helger og tilhørende aktiviteter. I riktig gamle dager spurte vi alltid på mandagen: "Hva gjorde du i helga da?" Og så ramset man opp fester og drinker og utesteder og hvem man våknet opp med utpå søndagen. Det var liksom det som utgjorde en vellykket helg en gang i tida. Lurer fremdeles på om det var arti. Kanskje var jeg ikke tilstede?

Så kom en tid hvor lykken var ei helg med "kvalitetstid": Besøk på badeland, skitur i sakte fart, trolldeigmishandling og barnehagevennerpåbesøk og loppemarked, etterfulgt av pensumlesing og artikkelskriving på kveldstid. Det høres jo hyggelig ut, men... hvor var jeg i dette da? Nu mere skal helga inneholde utstillinger, museumsbesøk, cafelatter og kaffelatter, konsert og gjerne litt til for å regnes til kategorien vellykket.

Man må for all del ikke svare på mandagsspørsmålet med et ærlig "jeg gjorde ingen ting jeg". Lettsalta potetgull og ei flaske øl er ikke spesielt vellykka. Og det skal man jo være; med mann, hus og 2,3 barn.

Mi helg har i så måte vært mislykka, fylt av intetheter. Men man kan nyte å være på byggevarehus og lukte på ferske trematerialer til planlagte oppussingsprosjekt, måle og regne på fingrene i kroner og cm. Finne den perfekte vedovn - som helt sikkert skal monteres i løpet av vinteren. Glede seg over å finne helgetilbud på kjøttdeig og råbillig vintergenser til husets unge mann (og overraskelse: den passa!) Fylle handlevogna med god mat og nyttig mat og nødvendig mat og helt unødvendig mat. Og ha venner som hjelper med de tunge bæreposene, uten å klage, som om det var en selvfølge! Å spise pizza helt uten grunn. Og så den seige stille søndagen med usunne ferske hveteboller. Arbeide seg ned gjennom lagene av søndagsaviser og kulturbilag, helgebilag og ukeaviser man ikke rekker mer enn å se på til vanlig. Kommentere, diskutere mens man leser og slipper å forklare alt fordi man tenker likt, og se på det vakre bildet av Simone Beauvoir på badet, og er ikke den setningen bra! Å være sammen med venner og familie uten å gjøre noe som helst nyttig, korrekt eller spesielt sunt. Det er sunt det! Kanskje derfor jeg er så tilfreds etter min hendelsesløse helg. Jeg var der! jeg opplevde! jeg levde litt i helga.
Lykken er ikke nok - man trenger pasta også.

Ingen kommentarer: