02.10.2005

Amok med balltre på pup

Sto det å lese i Adressa.no i dag. Før jeg kunne lenke det opp var pup blitt retta til pub. Feiginger. Vel, det er jo søndag og ingenting skjer ute i verden.
Vårløkene er i jorda, ukas løv borte fra plena, middagen i ovnen og det er de små ting som teller. Som pup og pub. Ord er noen merkelige greier. Nye ord gir nye muligheter. Jeg har ei dansk venninne som gav oss alle et nytt ord sist helg. "Jeg er så travell", sa hun - med trykket på vell. Og vi skjønte alle hva hun mente (bortsett fra hun sjøl som ikke skjønte stort den kvelden) Travell er noe vi blir når vi reiser mye og jobber mye og går på konversasjonskurs i fransk - nemlig. Tenkte du ikke tok den så lett! Og når man er travell kommer man ofte "like etter grevens tid". Dette uttrykket er også en lokal nykonstruksjon. Første gang brukt i en skolestil skrevet av en gutt i en utkant av Norge på 70-tallet. Læreren hans likte det ikke så det er først nå han har turt å bruke det offentlig. Riktig en kjernekar den læreren.
Avisene er for meg en evig kilde til latter og glede. Klassekampen bidrar daglig, f.eks med følgende klargjøring: "– Det er positivt at fedrene bruker mer tid på barna sine, men det er negativt at dette gjelder først og fremst mødrene, sier Rønsen".
Det beste TV-programmet jeg har sett de siste fem år var nettopp et program om ord. Typisk Norsk. Sprekeste programlederen også forresten.
Har du ennå ikke fått nok kan du sjekke nettstedet til Astronomer mot orddeling. Yes.

Ingen kommentarer: