17.08.2006

Fem dager i Berlin

Visste du at Berlin har mer enn 170 museer? I løpet av ei lita arbeidsuke fikk jeg med meg tre. (Og en liten konferanse da..) Ett av museene var så interessant at jeg gikk dit tre ganger. Det var Deutsches Historisches Museum - med en ny utstilling av året. Utstillingen viser et nytt Tyskland. Jeg likte det nye Tyskland jeg. Og ta en titt på museets heimeside... da har du noe å gjøre de neste dagene.
I tillegg besøkte jeg selvsagt det to uker gamle DDR-museet som blant annet bød på uventede minnebilder fra egen oppvekst ytterst på den nøgne. DE nettsidene anbefales også - ikke bare for spesielt interesserte.
Men poenget med denne historien om Berlin er ikke museene. Men heller den paradoksale situasjonen som oppsto når man befant seg i en by som var bombet sønder og sammen for 60 år siden - samtidig som fjernsynsbildene viste utbombede byer og landsbyer i Libanon.





Krigens meningsløshet blir tydelig: hvorfor all ødeleggelse, hvorfor all redsel, frykt og flukt, når man etterpå bygger opp og rekonstruerer, skaper gode liv, gode byer på nytt og på nytt. Historien går i loop. Libanon rives ned og ødelegges, som Berlin og andre byer før. Og så må man nok en gang reparere, rekonstruere, og tette igjen kulehullene. Verdens museer vil alltid ha nok vanskelige historier å fortelle. Kan noen av dere fortelle hvilken byer som er lagt i ruiner i hvilket år ble de lagt i ruiner og hvorfor ble de lagt i ruiner og hvor mange mennesker døde i ruinene og hvorfor døde de i ruinene og hvem bor der nå?

Ingen kommentarer: