06.01.2007

Dans til musikken...

Jula er kasta ut - uten seremoni og sentimentalitet. Nålene fra juletreet har jeg samlet for å ha til neste år. Gjelder bare å huske hvor jeg la dem. Nisser og dverger pakket inn i silkepapir til neste etegilde. Gulv, bord og vindu støvsuget og alt som ikke tåler vask går rundene i vaskemaskina. Det går som regel bra.

Alt går så lett når man setter på musikken så høyt at de jevne dunkene fra naboens nye tredemølle (jo'a - man skal slanke seg ja) overdøves. Eller var det ikke tredemøllen?

Dagens musikk har forsinket juleutdrivelsen betydelig. Jeg kunne ikke få den ut av hue, sjelden i de siste tjue åra har ei plate slått så grundig til i magen som årets - tiårets - julegave. Etter femte gjennomhøring har jeg ennå bare så vidt begynt på 'Dans til musikken' - hyllesten til Lasse Myrvold dere vet. Har du ikke kjøpt plata allerede (eller fått den som enkelte heldige)så kjøp den nå da for fan. Sjelden at kvinneavdelingen driver med reklame men det må da være grenser for hva man kan gå glipp av her i livet. Denne plata er definitivt ikke en av dem. Dessuten - hvilken idiot kan la være å kjøpe en cd med dette bildet på baksida!

Dagens favoritt er "Det er hardt å se deg sånn" men det er minst 12 favoritter på denne cd. Lasse Myrvold var en klok mann, en vis mann tror jeg. Denne cd'n har noen av de beste tekstene jeg har hørt på en norsk cd. Setninger som overrasker og ikke går dit du tror. Kreativt språk med mening altså - ikke hverdaslig det i våre dager. "Langdistanseprating - en centimenter her i fra, tomme ord i selvforsvar ... det er hardt å se deg sånn".

Det er 24 spor på cd'n - og nesten like mange artister. Plata er som en julepakke, blant noe løst sammenkrøllet papir ligger gullbiter på rekke og rad. Dette er første gangen på 102 år jeg har klart å høre Jan Eggum helt ut, selv om den ikke blir favoritten. Lars Lillo Stenberg med 'Pappa til alle Pappaer' er gullende god. knallende, rørende opprørende god.

Nå ja, jeg må bare høre den fire ganger til i dag nå så er jeg fornøyd. God fornøyelse... bestyrerinnen skal ut og danse til musikken i hele natt.

Ingen kommentarer: